WTF on lyhennelmä sanoista "Welcome to Finland" ja lehden pääasiallinen tehtävä lieneekin olla turistien toivotus tervetulleiksi heidän astuessaan kotomaamme kamaralle. Lehti on saatavilla Akateemisesta kirjakaupasta ja Stockmannilta, sekä pk-seudun hotellien parhaimmistosta, sekä harvoista ja valituista majapaikoista myös kehä kolmosen ulkopuolelta.
Itse en turistina ole Helsingin hotelleissa hetkeen pyörinyt, ja Stockmannin lehti-osastollakaan en ole WTF:ään törmännyt. Sinultakin siis tämä journalistinen uutuus on voinut jäädä huomaamatta.
Itse tutustuin lehden kansikuvaan Flickr.com kuvapalvelun avulla. Lehden kansikuva oli äänestetty lokakuun yhdeksi mielenkiintoisimmista kuvista, satojentuhansien kuvien joukosta.
Aloin tutkia asiaa, ja lehti kansikuvineen oli päässyt kymmenien jos ei satojen muidenkin nettisivustojen, lähinnä blogien jutun aiheeksi. Uusi laadukas turistilehtemme on saavuttanut kansainvälistä huomiota ihan muutaman hassun viikon kuluttua julkaisustaan. Upeaa toimintaa saada Suomi maailman kartalle, vai onko?
Kuva: Flickr
Syy, miksi lehti on saavuttanut niin paljon huomiota, on tuo lehden akronyymi nimi, WTF. Vaikka herttaisesti voimme sen kyllä ymmärtää tulevan sanoista "Welcome to Finland", niin suurin osa maailmaa tuntee sen paremmin englannin kielen tunnetusta lausahduksesta "what the fuck", kotoisa vastine sillehän on "mitä vi77ua" (hakukoneiden takia t-kirjain muutettu seiskaksi), ja lehtikuvassa oleva suunnittelija Minna Parikka poseeraa vielä täydellisen ilmeen sopivasti lausahdukseen.
Otin yhteyttä lehden toimitukseen kysyäkseni oliko shokeeraava nimi tahallinen, vai oliko se kenties pahanlainen moka, mutta lehdestä ei tullut komenttia takaisin, enkä valitettavasti saanut haastattelua lehden päätoimittajasta. Lehteä julkaisee Tekir Oy.
Suomen WTF ei myöskään ole ainoa laatuaan. Saman nimisiä lehtiä löytyy niin Kanadasta, kuin Englannistakin, ja se on käytössä monilla muillakin yhdistyksillä ja yrityksillä, usein hakemassa shokki-lisää tuotteilleen/palveluilleen. Joten minkäänlaisesta originelliudesta ei voida puhua nimen valinnan kanssa, ja nykypäivänä niinkin helppo kuin tuo Google boksi sivun laidassa olisi ilmoittanut mitä akronyymi WTF tuo mukanaan.
Markkinoinnin kannalta tuo nimen shokki-lisä on kuitenkin tuonut jo suunnattomasti huomiota lehdelle - ja Suomelle. Nyt kysymys enää vain kuuluukin, onko tuo shokki-lisä hyvästä vai pahasta? Millaisessa valossa haluamme maatamme mainostettavan ulkomaille?
Lehden artikkelit kun ovat täysin asiallisia, eikä niitä ole edes kirjoitettu pieni pilke silmäkulmassa. Tai no, hieman huvituin maininnasta että Kossu olisi kansallisjuomamme ja suomalaisuuden symboli. Eikö se ollutkaan sisu? Vai vihjaako WTF ettei suomalaisilla ole enää sisua ilman Kossua ja ettei maatakaan kannata mainostaa ilman voimasanoja?
Sanothan sinäkin täällä mielipiteesi - onko nimivalinta lehdelle hyvä vai huono?
0 kommenttia:
Lähetä kommentti